Aldrig mer tjuvåkning

Jag försökte göra det igen, men denna gången med mindre framgång.

För fem år sedan då jag bodde i Edinburgh, åkte jag och Helena ner till London för att hälsa på Carro. Vi hade tre trevliga dagar nere i huvudstaden, men när det var dags att åka tillbaka till Skottland råkade jag försova mig. Vi var ute kvällen innan, en riktig spontanutgång som slutade med ganska mycket alkohol. Jag vaknade vid kl 7.30 och tåget gick vid 7.05. Jag minns det som igår. Jag kutade ner till stationen och försökte hitta någon som sa att det var okej att ta nästa tåg utan att behöva köpa ny biljett. Något jag tyvärr inte lyckades med. De ville istället att jag skulle betala £110, aldrig i livet tänkte jag. Så jag satte mig på tåget på vinst och förlust. Det gick bra att låtsassova ända fram tills jag var en timme ifrån Edinburgh. Då "väckte" konduktören mig och sa att han ville se allas biljetter. Jag visade fram min biljett och spelade dum oskyldig svensk. Efter lite skådespelande och övertalning kom jag undan med endast en varning.

Denna gången tänkte jag på min Edinburgh-resa, men trodde däremot att jag hade gjort rätt för mig. Jag köpte nämligen en studentbiljett eftersom jag är student och har ett giltigt oyster-studentkort. Men icke sa Nicke, konduktören godkände inte mitt Studentkort utan bad mig betala mellanskillnaden mellan min studentbiljett och en vanlig. Dock va det bara £8, så jag kom undan ganska billigt ändå. Och helgen i Liverpool med Kristine var värd varenda penny! Dock ska jag aldrig mer försöka komma undan med några konstiga tågbiljetter här i UK någon mer gång, för nästa gång lär jag väl få betala multum! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0