Make a statement

Nu börjar skolan dra igång på riktigt, vi har blivit tilldelade grupper som vi ska göra alla grupparbeten med denna perioden (fram till jul), klubbarna har haft möten, och caseworks och bokläsning postas på Hult.online, kul! Har känt att det är dags för lite mer action, börjar bli trött på att gå runt och inte göra någonting.
Men det är inte därför jag tänkte skriva utan ville egentligen bara skriva om något helt annat. Jag satt och lyssnade på lite podcast på vägen till skolan idag. Bland annat amerikanska nyheter. Det var ett inslag om en skola som hade haft "bake sale" men inte vilken bake sale som helst utan en där det var olika priser för olika raser. De vita var tvungen att betala 2$, asiater skulle betala 1,5$, latinos 1$ och afro-amerikans 0,75$. Republikanerna ville visa att de var emot demokraternas syn på att studenter ska kvoteras in på skolan beroende på vilken ras de är. Och ska jag vara ärlig tror jag att de uppnådde precis de det ville med sin försäljning. Deras försäljning uppmärksammades internationellt och de fick en diskussion.
Något jag upptäckte när jag pluggade i USA var hur de hela tiden delar in varandra i grupper, är det inte i raser så är det religioner. Att man ska kvotera in studenter beroende på vilken ras de har, låter för mig helt horribelt. Alla ska självklart få gå i skolan, men vad hände med att ta in studenter beroende på vilka betyg de har och inte vart de kommer ifrån eller vilket ursprung de har. Kvotera in beroende på ras låter som något man skulle kunna ha gjort för 100 år sedan, fast ändå inte. USA borde förstå att även de borde ta ett stag framåt i utvecklingen och inte döma folk vart de är ifrån, utan istället beroende på hur de är. Varför dela in folk i grupper när alla faktiskt kan höra till en och samma!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0